Köpvillkor

Revision 2021-06-15


1. BESTÄLLNING

1:1 Allmänt

Du måste vara minst 18 år för att handla. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi levererar för närvarande endast varor inom Sverige.

1:2 Kontaktuppgifter

Du ansvarar för att alla uppgifter i din beställning är korrekta. Mottagarens namn måste vara exakt samma som din ID-handling visar, annars får du möjligen inte ut paketet. Din e-postadress och ditt mobilnummer måste vara korrekta, annars får du inga order- eller leveransbekräftelser eller aviseringar. Merkostnader på grund av felaktiga uppgifter betalar du själv.

Du ansvarar även för att e-post från brightequipment.se når dig, dvs. inte hamnar i din skräppost eller fastnar i din brandvägg. Lägg därför gärna till e-postadressen ”service@brightequipment.se” i dina kontakter.

1:3 Frakt- och expeditionsavgifter

När du handlar i vår webbshop kan du tydligt se fraktavgift i varukorgen och kassan. Det tillkommer inga andra avgifter.

1:4 Betalning

Betalning sker via Klarna. Där kan du välja mellan en rad olika betalsätt inklusive kortbetalning, direktbetalning, Klarna-konto, faktura eller Swish. Klarna garanterar säkerheten för alla betaltransaktioner. Om du vill veta mer kan du läsa mer i Klarnas köpvillkor och vill du hellre prata med dem når du Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 25.

1:5 Orderbekräftelse

När du slutför ett köp skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angett. Var noggrann så att den är korrekt, annars får du ingen bekräftelse.


2. LEVERANS

2:1 Leveransbesked

När din order lämnar lagret skickas en leveransbekräftelse till den e-postadress du har angivit.

I de allra flesta fall packas och skickas din order kommande arbetsdag. Vid eventuella kampanjer eller vid oförutsedda händelser kan det dock ta 1-4 arbetsdagar extra innan din order lämnar lagret.

2:2 Hämtning

Försändelsen skickas till dig med DHL Servicepoint och du får ett SMS så fort paketet finns för avhämtning hos ett ombud. Om du inte har fått din avisering inom ca en (1) vecka är du skyldig att själv efterlysa paketet.

2:3 Ej uthämtat paket

Om din order skickas tillbaka till vårt lager på grund av att du inte har hämtat ut paketet i tid debiteras du en avgift som täcker delar av våra kostnader för dubbla frakter, plock & pack, uppackning, lagerhantering, administration m.m.


3. BYTES- OCH ÅNGERRÄTT

3:1 Distanshandelslagen

Distanshandelslagen ger dig, oavsett orsak, 14 dagars ångerrätt från det att du har hämtat ut försändelsen. Detta gäller förutsatt att produkten är oanvänd och oskadad.

3:2 Felfri och oanvänd

Du har rätt att känna på och prova produkterna som du har köpt av oss, på samma sätt som i en fysisk butik. Ta inte bort eventuella lappar och anvisningar innan du har bestämt dig för om du vill behålla produkten.

Produkter som du vill skicka tillbaka lägger du helst tillbaka i den förpackning de levererades i så sparar vi både tid och miljö. Om du använt varan eller återlämnar den smutsig eller skadad är du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen, eftersom vi i detta fall inte kan sälja produkten vidare till fullt pris.

3:3 Gemensamt för alla returer

Du tar själv ansvaret för att en returförsändelse kommer fram till vårt lager och vi rekommenderar, för de dyrare produkterna, en spårbar försändelse med försäkring. Notera dock att vi inte löser ut returer som har skickats mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.

När vi har fått tillbaka en produkt och konstaterat att den är både felfri och oanvänd rapporterar vi det till Klarna som därefter reglerar detta ekonomiskt enligt våra och Klarnas köpvillkor. Fraktkostnad som betalats vid köptillfället betalas ej tillbaka. I det fall returen avser en produkt som köpts inom ramen för ett paket reduceras återbetalningen med hela den erhållna paketrabatten.

3:4 Byte

Ett byte sker i två steg. Först lägger du en ny (bytes)order och därefter gör du en retur (återköp) av den/de produkter som du lagt ”bytesordern” på – exempelvis en större/mindre storlek om det var storleken som blev fel. På detta sätt får du den/de produkter du vill byta till snabbast möjligt, normalt inom 2-4 arbetsdagar beroende på var du bor.

När vi får returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som reglerar detta med dig. Vi står i detta fall för returfrakten. Notera att den fraktkostnad som betalats vid köptillfället ej betalas tillbaka samt att du även står för frakten på bytesordern.

Om du vill kan du förstås lägga till fler produkter i din bytesorder utöver de eller den som du vill byta.

3:5 Återköp

När vi har fått returen/återköpet till lagret meddelar vi Klarna, som reglerar detta med dig.


4. REKLAMATIONER

4:1 Allmänt

Vi hanterar alla reklamationer enligt Konsumentköplagen. Läs gärna mer om denna och dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats.

4:2 Reklamation / fabrikationsfel

Innan du gör något annat – skriv ett mejl till service@brightequipment.se med följande innehåll:

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn
  • Mobilnummer
  • Kort information om reklamationen (bifoga gärna beskrivande bilder)

Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka med andra ord inte iväg produkten innan du har fått vidare instruktioner från oss.

Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att

  • i första hand laga den
  • i andra hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara
  • i tredje hand göra en återbetalning med ”nyttoavdrag”, enligt nedan

Vid en eventuell återbetalning tar vi hänsyn till hur länge sedan det är plagget köptes. Efter en säsongs användning är avdraget 35% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 50%. Läs gärna mer om ”nyttoavdrag” på Konsumentverkets webbplats.

Alla eventuella fraktkostnader i samband med fabrikationsfel betalas självfallet av oss.

Notera att normalt slitage inte utgör grund för reklamation. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller uppnötta knän grund för reklamation. Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget.

Obs! Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre.

4:3 Felexpedierad order

Om en artikel är felexpedierad (fel modell, storlek, eller färg) byter vi förstås kostnadsfritt ut den till den artikel du hade beställt , förutsatt att den är oanvänd och oskadad. Skicka ett mejl till service@brightequipment.se med följande innehåll:

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn
  • Mobilnummer
  • Vilken vara du beställt (inkl. färg och storlek)?
  • Vilken vara har du fått istället?

Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka inte plagget innan du har pratat med oss!

4:4 Transportskada

Om försändelsen har en transportskada ska du anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar ut försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet.

Kontakta oss därefter snarast via e-post till service@brightequipment.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer du fick av ombudet när du anmälde skadan.

4:5 Tvist

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.


5. ÖVRIGT

5:1 Personuppgifter (GDPR)

Bright Equipment (MAJOMAJAK AB) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av alla personuppgifter som du som kund lämnar till oss, eller som indirekt skapas i och med att du lägger en order eller kontaktar oss. Vi lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Vi följer riktlinjerna i EU:s dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Vi garanterar att vi inte säljer personuppgifter till någon. Vi lämnar endast ut personuppgifter till de företag som hjälper oss fullfölja våra åtaganden och som vi har avtal med för att hålla uppgifterna konfidentiella.

Läs mer om våra åtaganden i vår integritetspolicy.

5:2 Force Majeure

Om vi inte kan uppfylla angivna köpvillkor på grund av omständigheter orsakade av s.k. ”Force Majeure” (t.ex strejk, krig, undantagstillstånd, naturkatastrofer eller liknande) kan vi inte ställas till svars för detta.

5:3 Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att kunna justera samtliga priser och avgifter utan föregående information. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller bildfel på brightequipment.se och för eventuella fel i lagersaldot. Tänk på att färger ser olika ut på olika bildskärmar (beroende på dess kvalitet, kalibrering m.m.) och därför inte alltid riktigt överensstämmer med artiklarnas verkliga utseende.

5:4 Klarnas dataskyddspolicy

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.